Sebenarnyer cerita aku tak abis kat situ..
Ada banyak lagi perkara yang belum aku utarakan di sini..
Terlalu banyak perkara yang bermain dalam fikiran aku saat ini..

Dah habis beli tiket tu..
Aku trus dapatkan bas nak balik Puchong.
nasib baik bas tu masih belum penuh.
Akupun duduk la kat satu seat tu..
Lepas jer bayar tiket..Aku trus jer layan diri sendiri..
Malas nak pedulikan alam sekeliling..

Ada banyak sebab kenapa aku tak suka melihat sekeliling..
Sebab aku tak mahu terpengaruh dengan keadaan tersebut yang
nyata tidak menggembirakan..
Aku tak mahu menambah dosa
kalau aku tahu ada yang buat maksiat dalam bas tu ..
Aku dah dikira bersubahat kalau aku mendiamkannya..
Baik tak payah ambil tahu..
Kalau tahu..
Akupun dapat tempiasnya juga..
Kiranya aku memang betul-betul tak tau adanya perkara yang tak elok berlaku kat tempat tu..
Walaupun aku maklum tak mustahil ianya boleh berlaku..
Memandangkan konsep negara Islam tidak berapa menusuk hati beberapa golongan.
Maka benda tu memang wujud..
Malah kadang-kala lebih teruk daripada situasi di beberapa Negara bukan Islam..
Lagi satu aku tak mahu mendengar atau berbual dengan orang yang aku tak kenal..
Aku bukan sombong ..
Masalahnya aku ni mudah ramah ngan orang..
Kadang-kala kita tak tau orang tu siapa?
dunia dah makin ke penghujung..
Kata-kata fintah begitu mudah terlontar dari mulut-mulut yang berhati busuk..
Kita tak dapat mengukur tahap kebersihan hati seseorang itu dengan hanya melihatnya
secara fizikal..
Aku tidak mahu tergolong dalam golongan yang sebegini..
Aku tidak kuat untuk menahan diri..
Setiap orang ada kelemahannya..
Iman aku tidak cukup kuat untuk menjadi sentiasa positif..
Bak kata orang elakkan dari mengumpat..
Mengumpat umpama membunuh saudara sendiri..
Begitu hinanya seseorang yang gagal mengawal suaranya..mulutnya..
Jadi cara terbaik ialah berdiam diri..
Selagi kita tak menyakitkan hati orang..
Selagi kita tidak menyusahkan orang lain..
Selagi itulah kita kan terselamat..

Aku bukannya langsung taknak pedulikan sekeliling..
Tapi berpada-pada..
Setakat menceritakan perihal diri sendiri tidak menjadi hal..
Kita berhak terhadap diri kita kan..
cuma kalau rasa telah melampaui batas lebih baik diam..
Kalau macam tu kita takdikira sombong sebab kita telahpun bercakap perkara yang patut kita cakap sahaja.
Tegur orang tu?
hisy..Bukan takut..
Tapi kalau yang bercakap dengan kita tu golongan yang lebih tua dari kita..
Apa nak buat tu..
Fikiran orang veteran masa kini tak sama ngan orang dulu2..
Mudah terima kritikan..
Orang tua zaman sekarang ni agak keras kepala sikit.
Bukan semua tapi kebanyakannya begitulah..
Lagi2 kalau yang tegur tu budak-budak macam aku nh..
Tercabar la rasa ..
So,apa lagi nak buat selain daripada diam..

Nasib baik ar yang duk sebelah aku semuanya jenis yang senyap gak.
Mungkin diorangpun berfikiran sama ngan aku..
Aku rasa tenteram la sikit..
Sampai jer kat Puchong Permai aku teru tekan loceng..
Tapi loceng kat tepi aku tu semput la plak.
Sib baik ada aci tekankan loceng..

Selamat la aku sampai ke Puchong..
Aku memang selalu balik malam..
Adik aku datang..
Aku bonceng belakang dia..
Lalu ar kat satu-satunya cyber cafe yang wujud kat area tu..
cakap pasal cyber Cafe nh..
Aku teringat la..
Tahun lepas ada satu lagi Cafe yang dibuka..
Masa awal pembukaannya..
Agak laku jugak la..
tapiyang sedihnya..
cuma kanak2 yang keluar masuk gedung maklumat maya tuh..
Kanak-kanak tu tak der kerja lain la selain daripada main game..
cuma ada segolongan jer orang dewasa.
Tapi memang cafe ni lengkap la siap ngan headphone,sistem antivirus,leh masuk disket ngan pendirve..
Kirenyer complete pakage ar..
Tak lama kendian..
Cafe tu dah tak kasi kanak2 bawah umur masuk..
Tak tau kenapa?
Tapi sedih ar..
Sebab lepas tu memang tak ramai pelanggannyer..
Kadang2 biler aku sampai akulah pelanggan pertamanya.
Sedih yang amat sangat lar..
Then,baru-baru ni aku try ar nk gi surf kat sana.
Tapi,Seperti yang dah aku jangkakan..
Kat depan cafe tuh ada satu papan tanda yang berbunyi..
‘TO LET,CALL 0123XXXXXXX’
Hampa la jugak tapi aku try cari tempat lain.
Adik akupun bawak aku satu pusat internet..
Kat dalam tu kemain ramai lagi orang..
Kecik besar..
tua muda..
Tapi yang peliknya ramai lelaki jer..
Tapi aku tak dulik semua tu..
Dalam kepala aku hanya satu.
Nak surf internet..
Aku dudk ar depan satu PC
PC dier memnang canggih..
Flat screen lagi..
Aku try surf..
Memang laju giler ar..
Pastu baru aku perhatikan sekeliling aku..
Sumer tengah layan game..
bukan budak-budak jer..
Bapak budakpun ada..
Apa nak jadi la dengan dunia hari ini..
Pastu aku try ar nak cari lubang nak masukkan pendrive tapi
aku terkejut tengok lubang tu..
macam PC lama..
berkarat..
Aku perhatikan PC tu..
Bahagian tempat CD DRIVE,DISKET DRIVE..
Semuanya terlindung disebalik cover PC..
Aku terkilan ar..
Takat dapat surf jer tapi takleh bawak
keluar maklumat buat apa kan..
hmm..
Tapi itu lah msalahnya..
Nmapaknya kat UTM jugak lah yang bagus..
Dah lah free..
Hehe..
dunia.. dunia..