Bismillahirrahmanirrahim..

Di sini mukadimah tak perlu di beritahu kerana sebaik sahaja tangan ini menekan butang keyboard maka terciptalah satu mukadimah bagi satu cerita…

Aku bukan mahu mengelirukan mahupun menipu sesiapa tapi ingin sekali menegaskan bahawa kata-kata yang terlontar adalah luahan dan pandangan aku..Bukan satu fakta yang mesti dipercayai dan diterima tapi satu ilmu yang harus diketahui..

Bercakap pasal ilmu..Adakah ilmu itu wajib untuk kita ketahui semuanya..Yang pasti jawapan yang akan diberi oleh setiap orang adalah berbeza versinya.Ada yang akan kata ..ya…Ada yang akan menggelengkan kepala..Ada yang akan menjawab ‘mungkin‘…Juga ada manusia yang akan mengerutkan dahi .Tak kurang juga yang buat muka blur..Seolah-olah mengejek persoalan yang diutarakan..Sebab tak ada jawapan yang tepat untuk menjawab soalan tersebut.

Itu kata orang tapi bagi aku ilmu tu penting untuk kita tahu tapi tak semua wajib kita fahami..Dalam dunia ni banyak sangat benda yang tak terjangkau oleh kudrat seorang manusia.Bagaimana otak kita bisa menerima seluruh isi bumi dari masa ia dicipta hingga sekarang.

Aku bukan nak fokus sangat pada ilmu tapi apa yang aku nak kongsi di sini ialah persoalan cinta yang juga merupakan salah satu ilmu yang begitu luas skopnya.Cinta memberi impak yang besar dalam hidup seseorang.Yang kita tahu cinta kepada Allah ialah cinta yang paling agung bagi umat Islam.Tidak mungkin bertukar ganti.Allah itu Esa.

Tapi berapa ramai yang telah menyalahgunakan kuasa cinta.Cinta itu suatu kuasa yang cukup kuat..

Orang selalu menyebut..Cinta itu Buta..Tinggal anak,tinggal saudara,kerana kasih aku turutkan..

Seseorang yang memilikinya harus pandai mengguna dan mengolah kuasa cinta itu dengan baik.Kegagalan memelihara cinta itulah yang merosakkan diri seseorang itu.

Bagi orang Islam,ada yang kata bercinta itu tidak salah tapi ada batasannya.Manusia memang tak dapat lari daripada memiliki kuasa cinta…Ingin mencintai dan dicintai..

Kata orang kalau dah yakin itu jodoh kita maka tak salah untuk kita bercinta tapi yang penting kenalah ada kesepakatannya antara dua pihak yang bercinta itu.Matlamat haruslah jelas iaitu ke arah membina rumahtangga yang bahagia.Apabila dah ada kesepakatan dan sama-sama ingin mencapai matlamat yang mulia ini maka sudah pastilah mereka akan berusaha sebaik mungkin untuk memelihara hubungan tersebut daripada maksiat dan niat jahat.

Tapi kadangkala bila jodoh kita bukan dengan orang yang kita cintai maka akan terputuslah ikatan cinta tersebut atas kuas Allah.Ada hikmah di sebalik perpisahan yang terjadi dan ambillah ikhtibar daripada musibah tersebut.

Kata orang hidup tanpa cinta ialah hidup tanpa cita-cita.Hidup tanpa cita-cita ialah sia-sia …

Begitulah kuatnya panahan kuasa cinta..

Ada satu lagi fakta yang aku tak berapa pasti kebenarannya..Betul ke kalau nak bertunang@bercinta kena lebih 6 bulan..6 bulan yang pertama tu merupakan tempoh ujian cinta..

Sebab 3 bulan pertama dan 3 bulan terakhir akan menentukan keserasian pasangan tersebut.

Kata orang kalau 3 bulan pertama baik,3 bulan terakhir tak berapa baik..

Maka baik tamatkan aje hubungan tu..

Kata orang lagi kalau 3 bulan pertama tak berapa baik tapi bulan seterusnya jadi baikMaka kita memang dah jumpa jodoh kita..

Akupun tak pasti akan kebenarannya..

Advertisements